“Sahnelenmiş Fotoğraflar”da genellikle tüm düzenlemelerin belirsiz, muğlak bir gizem çerçevesinde karmaşık anlatılar oluşturmak, otantik ile sahnelenen gerçeklik arasındaki anlamlar oluşturmak ya da insan varlığına dayanmayan, fiziksel bir mekanda duygu ve anekdot (bir olayın başlıbaşına bir bütünlük gösteren küçük parçası, öykümsü niteliği olan kısa anlatı) arayan görüntüler oluşturmak amaçlı kullanıldığını görürüz.
Görsel Sanatlar
“Sahnelenmiş Fotoğraflar” bazen geçmiş klasik dönem tablolarına öykünür veya onları “yeniden canlandırır”. Bazen de gerçekle hiçbir benzerlik taşımayan “Gerçeküstü” bir sunum yaratmak için kurgulanır.
“Sahnelenmiş Fotoğraflar”da genellikle tüm düzenlemelerin belirsiz, muğlak bir gizem çerçevesinde karmaşık anlatılar oluşturmak, otantik ile sahnelenen gerçeklik arasındaki anlamlar oluşturmak ya da insan varlığına dayanmayan, fiziksel bir mekanda duygu ve anekdot (bir olayın başlıbaşına bir bütünlük gösteren küçük parçası, öykümsü niteliği olan kısa anlatı) arayan görüntüler oluşturmak amaçlı kullanıldığını görürüz. Bu tarz çalışmaların baskı boyutları bazen izleyicinin bir filmi izlerken sinema perdesindeki sahne ile kurduğu somut ilişkiye benzer bir ilişki kurmasını sağlayacak kadar büyük olabilir.
Jeff Wall, çalışmaları görüntülerin doğası, temsil ve hafıza ile ilgili fikirlerle ilgilenen önde gelen çağdaş bir Kanadalı fotoğrafçıdır. 1980'lere kadar kavramsal bir sanatçı ve sanat tarihçisi olan Wall, Hokusai ve Édouard Manet gibi sanatçıların yanı sıra “Görünmez Adam” gibi romanlardan ilham alan fotoğraflar yaratmaya başladı. Wall, 1990'larda, montaj ve son işleme yoluyla görüntüleri dijital olarak manipüle etmeye yöneldi. 2012'de, “Dead Troops Talk” (1992) görüntüsünün bir baskısı Christie's'de müzayede rekorları kırdı ve o sırada satılan en pahalı üçüncü fotoğraf oldu (3.666.500 $).
“Kavramsal Fotoğraf” bir “fikir temsili” için sahnelenen fotoğraf ürünüdür. Wall'ın fotoğraflarından bazıları, oyuncu kadrosu, setler, ekipler ve dijital post prodüksiyonu içeren “Tek Kare Sinema Yapımları” dır. Gerçekçi görünse de tasvir edilen sahne açıkça bir kurgudur.
“Mise-en- scène” "sahneye koyma" veya "sahneleme” bir tiyatro veya film için sahne tasarımı ve aktörlerin düzenlenmesidir. Aynı zamanda hikâyeden ve olay örgüsünden çok teatral veya dramatik tasarım yönlerine odaklanma söz konusudur; sahnede yer alan şeyler izleyiciye mesaj iletme açısından önemli bir görev üstlenir. Sherman da sahneleme öncesi beden dili, yüz ifadelerini çalışır, mekân, aydınlatma, kostüm -aksesuar, makyaj ile tek tek ilgilenir. Hollywood dilini “taklit ederek” onu yıkmayı hedefler.
“Sherman, Sherrie Levine, Richard Prince gibi sanatçılar fotoğrafları gerçeği temsil eden araçlar gibi değil onu “yeniden var eden” ve sorgulayan araçlar olarak kullanırlar” (Higgins, 2014:122-123)
Hollywood demişken; “Vanty Fair” Dergisi 2008 yılında Jane Sarkin’in katkılarıyla Hollywood Portfolio sayısında Alfred Hitchcock’un 11 filminin en ünlü ve ikonik sahnelerini 21 aktör ve aktrist ile yeniden canlandırmış.
DEVAM EDECEK
KAYNAKÇA:
Jackie Higgins, Fotoğraf Neden Kusursuz Olmak Zorunda Değil -Anlatı-Eylem/ isimsiz film karesi. İstanbul/ hayalperest (2014)
https://www.moma.org/learn/moma_learning/cindy-sherman-untitled-film-stills-1977-80/
Görsel-1- https://www.tate.org.uk/art/artworks/wall-a-sudden-gust-of-wind-after-hokusai-t06951
Görsel-2-https://www.metmuseum.org/art/collection/search/55735
Görsel-3-4-https://www.thebroad.org/art/jeff-wall/dead-troops-talk-vision-after-ambush-red-army-patrol-near-moqor-afghanistan-winter
Görsel-5-6-https://parodiesandvariations.wordpress.com/2013/02/17/sardanapalus-made-his-own-bed-delacroix-jeff-wall/
Görsel-7-8-9- https://artlead.net/journal/modern-classics-cindy-sherman-untitled-film-stills/
Görsel-10-https://theworld.org/stories/2017-11-22/american-icons-untitled-film-stills
Görsel-11-17- https://www.vanityfair.com/culture/photos/2008/03/iconic-hitchcock-film-stills
Yeni yorum ekle