FOTOĞRAFIN ANLATTIKLARI/ 6 “Sahnelenmiş Fotoğraf”-2

“Sahnelenmiş Fotoğraflar”da genellikle tüm düzenlemelerin belirsiz, muğlak bir gizem çerçevesinde karmaşık anlatılar oluşturmak, otantik ile sahnelenen gerçeklik arasındaki anlamlar oluşturmak ya da insan varlığına dayanmayan, fiziksel bir mekanda duygu ve anekdot (bir olayın başlıbaşına bir bütünlük gösteren küçük parçası, öykümsü niteliği olan kısa anlatı) arayan görüntüler oluşturmak amaçlı kullanıldığını görürüz.
Görsel Sanatlar

“Sahnelenmiş Fotoğraflar” bazen geçmiş klasik dönem tablolarına öykünür veya onları “yeniden canlandırır”. Bazen de gerçekle hiçbir benzerlik taşımayan “Gerçeküstü” bir sunum yaratmak için kurgulanır.

zorbatv
Görsel-1- “Sahnelenmiş Fotoğraf” örneği:“A Sudden Gust of Wind” (after Hokusai), Jeff Wall (1993). Wall’un çalışmaları gündelik anların, kurgunun ve sanat tarihinin “sinematografik” birer rekonstrüksiyonu olarak yeniden canlandırılması üzerinedir. Wall, oyuncuları, beş aylık bir süre boyunca benzer hava koşullarının hüküm sürdüğü zamanlarda, memleketi Vancouver'ın dışında bulunan bir manzara içinde fotoğraflamış, ardından, istenen kompozisyonu elde etmek için fotoğrafın öğelerini dijital olarak kolaj mantığıyla birleştirmiştir.Görsel-2 - Katsushika Hokusai'nin “Fuji'nin Otuz Altı Görünümü” adlı gravüründen, “Province of Suruga” (1832)

“Sahnelenmiş Fotoğraflar”da genellikle tüm düzenlemelerin belirsiz, muğlak bir gizem çerçevesinde karmaşık anlatılar oluşturmak, otantik ile sahnelenen gerçeklik arasındaki anlamlar oluşturmak ya da insan varlığına dayanmayan, fiziksel bir mekanda duygu ve anekdot (bir olayın başlıbaşına bir bütünlük gösteren küçük parçası, öykümsü niteliği olan kısa anlatı) arayan görüntüler oluşturmak amaçlı kullanıldığını görürüz. Bu tarz çalışmaların baskı boyutları bazen izleyicinin bir filmi izlerken sinema perdesindeki sahne ile kurduğu somut ilişkiye benzer bir ilişki kurmasını sağlayacak kadar büyük olabilir.

Jeff Wall, çalışmaları görüntülerin doğası, temsil ve hafıza ile ilgili fikirlerle ilgilenen önde gelen çağdaş bir Kanadalı fotoğrafçıdır. 1980'lere kadar kavramsal bir sanatçı ve sanat tarihçisi olan Wall, Hokusai ve Édouard Manet gibi sanatçıların yanı sıra “Görünmez Adam” gibi romanlardan ilham alan fotoğraflar yaratmaya başladı. Wall, 1990'larda, montaj ve son işleme yoluyla görüntüleri dijital olarak manipüle etmeye yöneldi. 2012'de, “Dead Troops Talk” (1992) görüntüsünün bir baskısı Christie's'de müzayede rekorları kırdı ve o sırada satılan en pahalı üçüncü fotoğraf oldu (3.666.500 $).

“Kavramsal Fotoğraf” bir “fikir temsili” için sahnelenen fotoğraf ürünüdür. Wall'ın fotoğraflarından bazıları, oyuncu kadrosu, setler, ekipler ve dijital post prodüksiyonu içeren “Tek Kare Sinema Yapımları” dır. Gerçekçi görünse de tasvir edilen sahne açıkça bir kurgudur.

zorbatv
Görsel-3 - “Dead Troops Talk” Jeff Wall tarafından 1992 yılında çekilmiş renkli bir fotoğraftır. 229.2 x 417,2 cm boyutlarındadır. Fotoğraf altı yıl boyunca British Columbia, Burnaby'deki geçici bir stüdyoda kurulan sette oluşturulmuştur. Askerlerin setteki duruşlarından, üniformaları, yaralarına kadar kompozisyonun tüm detayları Wall tarafından tasarlamış ve kurgulanmıştır.
Görsel-4 -Seri-Birkaç bölüm halinde sahnelenen fotoğraf, askerlerin hayata geri döndüğü bir savaş alanını gösteriyor. Wall'un bu çalışması, erkek şiddetinin, savaşın yıkıcı enerjisinin ve anlamsızlığının temel bir eleştirisidir. Sahnelenen bu fotoğraf, 1986 kışında Mogor yakınlarında, Sovyet-Afgan Savaşı sırasında Mücahitler tarafından Sovyet Ordusu devriyesine yapılan kurgusal bir saldırının sonrasını ve on üç Sovyet askerinin ölümden dirilişini tasvir ediyor. Wall, savaş fotoğrafçılığından, Francisco Goya gibi sanatçılar ve 19. yüzyıl resimlerinden, özellikle de “The Disasters of War”, Antoine Gros, Théodore Géricault ve Édouard Castres'in Fransız-Prusya Savaşı panoramik tablolarından ilham almıştır.
zorbatv
Görsel-5 - “The Death of Sardanapal” (1827) Eugene Delacroix –Resmin konusu, Byron'ın şiirsel draması “Sardanapal” dan alınmıştır. Efsande sefahat içindeki son Asur kralı Sardanapal çıkan isyanı bastırmaya çalışır ama başaramaz…Çaresizlik içerisinde sarayda yer alan herkesi ve her şeyi ateşe verir. Görsel-6 - Jeef Wall’un “The Destroyed Room”(1978)adlı eserinde bize bir kadın odasındaki yıkım ve tahribatı  orijinal eserden farklı olarak, doğrudan insan varlığı, şiddet, zulüm veya cinsellik olmadan aktarır.
zorbatv
Görsel-7-8-9 - Cindy Sherman'ın “İsimsiz Film Kareleri”-“Untitled Film Stills”, sanatçının üç yıllık çalışmasının  bir ürünü olarak 1950'ler ve 60'lar Hollywood filmlerine; “Kara Film”, “B Tipi Filmler” ve “Avrupa Sanat Sineması”na benzemesi için sahnelenen 69 siyah-beyaz fotoğraftan oluşan bir seridir.  Görsel-10 - İsimsiz # 48 Utangaç bir kız otostop için bekliyor; sanki evden Hollywood da yıldız olmak için kaçmış gibi… Bu fotoğraf Hollywood dan ödünç alınmış bir film karesi gibidir. Yoldaki bavul kızın evden kaçtığını düşündürürken alacakaranlıkta atmosferin kasvetli depresif bir etkisi vardır.

“Mise-en- scène” "sahneye koyma" veya "sahneleme” bir tiyatro veya film için sahne tasarımı ve aktörlerin düzenlenmesidir. Aynı zamanda hikâyeden ve olay örgüsünden çok teatral veya dramatik tasarım yönlerine odaklanma söz konusudur; sahnede yer alan şeyler izleyiciye mesaj iletme açısından önemli bir görev üstlenir. Sherman da sahneleme öncesi beden dili, yüz ifadelerini çalışır, mekân, aydınlatma, kostüm -aksesuar, makyaj ile tek tek ilgilenir. Hollywood dilini “taklit ederek” onu yıkmayı hedefler.

“Sherman, Sherrie Levine, Richard Prince gibi sanatçılar fotoğrafları gerçeği temsil eden araçlar gibi değil onu “yeniden var eden” ve sorgulayan araçlar olarak kullanırlar” (Higgins, 2014:122-123)

Hollywood demişken; “Vanty Fair” Dergisi 2008 yılında Jane Sarkin’in katkılarıyla Hollywood Portfolio sayısında Alfred Hitchcock’un 11 filminin en ünlü ve ikonik sahnelerini 21 aktör ve aktrist ile yeniden canlandırmış.

zorbatv
Scarlett Johansson ve Javier Bardem Alfred Hitchcock’un “Rear Window” (1954) filminin ikonik bir anının yeniden canlandırılmasında (Fotoğraf: Norman Jean Roy) Orijinali: Grace Kelly ve James Stewart. Paramount/Neal Peters Koleksiyonu
zorbatv
“Psycho”1960 -Marion Cotillard. Mark Seliger'in fotoğrafı. Orijinali: Janet Leigh (Paramount)
zorbatv
“Dial M for Murder” (1954) Charlize Theron. Fotoğraf: Norman Jean Roy. Orijinali: Anthony Dawson ve Grace Kelly. © Warner Brothers.
zorbatv
“To Catch a Thief” (1955) Gwyneth Paltrow ve Robert Downey Jr. Fotoğraf: Norman Jean Roy. Orijinali: Grace Kelly ve Grant (Paramount Pictures/Photofest).
zorbatv
“North by Northwest” (1959) Seth Rogen. Fotoğraf: Art Streiber. Orijinali: Cary Grant. (MGM/Photofest).

DEVAM EDECEK

KAYNAKÇA:
Jackie Higgins, Fotoğraf Neden Kusursuz Olmak Zorunda Değil -Anlatı-Eylem/ isimsiz film karesi. İstanbul/ hayalperest (2014)
https://www.moma.org/learn/moma_learning/cindy-sherman-untitled-film-stills-1977-80/
Görsel-1- https://www.tate.org.uk/art/artworks/wall-a-sudden-gust-of-wind-after-hokusai-t06951
Görsel-2-https://www.metmuseum.org/art/collection/search/55735
Görsel-3-4-https://www.thebroad.org/art/jeff-wall/dead-troops-talk-vision-after-ambush-red-army-patrol-near-moqor-afghanistan-winter
Görsel-5-6-https://parodiesandvariations.wordpress.com/2013/02/17/sardanapalus-made-his-own-bed-delacroix-jeff-wall/
Görsel-7-8-9- https://artlead.net/journal/modern-classics-cindy-sherman-untitled-film-stills/
Görsel-10-https://theworld.org/stories/2017-11-22/american-icons-untitled-film-stills
Görsel-11-17- https://www.vanityfair.com/culture/photos/2008/03/iconic-hitchcock-film-stills

Yeni yorum ekle

Düz metin

  • Hiç bir HTML etiketine izin verilmez
  • Satır ve paragraflar otomatik olarak bölünür.
  • Web sayfası adresleri ve e-posta adresleri otomatik olarak bağlantılara dönüşür.